-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50189 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مراد از ورده كالدهان در آيه 37 الرحمن چه مي باشد؟
از مجموع آيات قيامت به خوبي استفاده مي شود كه در آن روز نظام كنوني جهان به كلي درهم مي ريزد و حوادث بسيار هول انگيز در سرتاسر عالم رخ مي دهد، كواكب و سيارات دگرگون مي شوند و مسائلي كه تصور آن امروز براي ما مشكل است واقع مي گردد. و از جمله چيزي است كه در اين آيه آمده كه كرات آسماني از هم مي شكافد و به رنگ سرخ و به صورت عذاب همچون روغن در مي آيد. ورده و ورد به معني گل است و از آنجا كه گلها غالبا سرخ رنگند معني سرخ را در اينجا تداعي مي كند. اين واژه به معني اسبهاي سرخ رنگ نيز آمده و از آنجا كه اينگونه اسبها در فصول سال تغيير رنگ مي دهند در فصل بهار كمي زردرنگ و در فصل زمستان سرخ رنگ و در شدت سرما تيره رنگ مي شوند. دگرگونيهائي كه صحنه آسمان در قيامت پيدا مي كند به آن تشبيه شده كه گاه همچون شعله آتش سرخ و سوزان و گاه زرد رنگ و گاه سياه و دودآلود و تيره و تار مي شود. دهان بر وزن كتاب به معني روغن مذاب و گاه به معني دُردي است كه در روغن ته نشين مي كند و غالباً رنگ هاي مختلفي دارد. اين تشبيه ممكن است از اين نظر باشد كه رنگ آسمان به صورت روغن مذاب - گلگون درمي آيد و يا اشاره به ذوب شدن كرات آسماني و يا رنگهاي مختلف آن بوده باشد بعضي دهان را به معني چرم سرخ رنگ نيز تفسير كرده اند و در هر صورت اين تشبيهات تنها مي تواند شبهي از آن صحنه هولناك را مجسم سازد چرا كه در واقع شباهتي به هيچ حادثه اي از حواديث دنيا ندارد و صحنه هائي است كه تاكسي نبيند نمي داند. {V(نمونه، ج 23، صفحات 152 - 154)V}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.